نویسنده: دن شاوبل
مترجم: سیمین راد
امروزه تنوع و گوناگونی در محیط کار دغدغه عمده‌ای برای کارفرمایان محسوب می‌شود. این روزها، شرکت‌های بیشتری متصدیان یا کارمندان ویژه‌ای برای شکل‌دادن به گوناگونی و تنوع در فضای کاری شرکت دارند.

این سنخ کارمندان که همه‌ گروه‌های درون هر بخش یا شرکت را مدیریت می‌کنند، مسوول نوآوری‌های مبتنی بر گوناگونی و تنوع هستند. فضای کار هر چه بیشتر جهانی و فراگیر می‌شود، همچنین بیشتر متنوع و گوناگون می‌شود؛ فضای کار همراه با فرهنگ‌هایی که قریحه لازم و شایسته برای رشد و توسعه سازمانی را دارند، متنوع و گوناگون می‌شود.
 در مطالعه‌ اخیر که توسط موسسه‌ اجرایی و پژوهشی بین‌المللی «Egon Zehnder»  صورت گرفته است، نشان می‌دهد که عامل اصلی پشت «برنامه‌های گوناگونی و شمول تفاوت‌ها» دسترسی به ذوق و قریحه افزون‌تر و کاربردی‌تر است. 
بر اساس نتایج این مطالعات، 36 درصد از شرکت‌های اجرایی ارشد از سراسر دنیا باور دارند که این برنامه‌ها به آنها کمک خواهد کرد تا به وسیله قادرشدن به دستیابی به قریحه بالاتر، در رقابت‌های سنگین‌تری که مختص شرکت‌های واجد طراز بالا است، موفق شوند. تنها بیست و یک درصد از شرکت‌ها می‌گویند که فشار و تنش عمومی، دلیل اصلی‌شان برای این سرمایه‌گذاری بوده است.

امروزه شرکت‌ها به قصد آفرینش یک فرهنگ کاری گشوده، در حال آغاز استفاده از برنامه‌های گوناگونی و تنوع هستند. اما در حال رویارویی با ناکامی‌هایی در زمینه سنجش، اقدامات پیشگیرانه و برخی راه‌حل‌ها هستند.
بنا بر بررسی‌های آماری صورت گرفته، جنبه‌های مختلف فرهنگ کاری مبتنی بر گوناگونی و تنوع که برای کارمندان واجد بیشترین اهمیت هستند، شامل این موارد می‌شود: جنسیت (37 درصد)، ملیت (44 درصد)، قومیت (29 درصد)، و سن و سال (28 درصد). در اینجا چند مورد از مزیت‌های عمده گوناگونی محل کار را مرور می‌کنیم:
1. این ابتکار عمل، علامت تجاری کارفرما را می‌سازد. داشتن یک محل کار متنوع باعث می‌شود شرکت شما بسیار جذاب‌تر شود، متقاضیان کار یا مشتریان می‌توانند انتظار یاد گرفتن چیزهای بیشتری از کارمندان‌تان داشته باشند و شما نیز می‌توانید ذوق و قریحه‌های بهتری را از سرتاسر دنیا جذب کنید. 
با یک محل کار متنوع و گوناگون، شانس بیشتری برای جذب سنخ‌های متفاوت مردم دارید. به این ترتیب، اشخاص ویژه‌ای که به طور طبیعی متقاضی داشتن جایگاهی در شرکت شما نیستند، امکان جذب می‌یابند. 
شرکتی که یک برنامه متنوع قوی دارد، خوشنامی شایسته‌ای نیز خواهد داشت؛ زیرا این‌طور به نظر می‌رسد که روال جاری شرکت، هم در گزینش برای اشتغال و هم در سطح عملکرد، منصفانه و بر اساس صلاحیت و کارآمدی کارمندان 
است.
2. این رویکرد باعث افزایش خلاقیت افراد می‌شود. وقتی آدم‌های مختلفی را از فرهنگ‌های مختلف و با پس‌زمینه‌های مختلف یکجا کنار هم جمع می‌کنید، راه‌حل‌های بهتر برای مشکلات شرکت را به ارمغان می‌آورید. 
اگر یک فضای کار متنوع نداشته باشید، ممکن است نتوانید به بهترین نحو با مشکلات روبه‌رو شوید. برای نمونه، اگر هیچ کارمند آسیایی نداشته باشید و در تلاش برای فروش یک بازار آسیایی هستید، این مساله برای شما بسیار دشوارتر خواهد بود. 
می‌توانید در اینترنت تمام روز را برای رفع مشکل جست‌وجو کنید؛ اما داشتن کسی که واقعا بخشی از همان فرهنگ است یک مزیت بزرگ و راهگشا محسوب می‌شود.
3. این روال پیشرفت‌های شخصی را تقویت می‌کند. کارمندان، خصوصا کارمندان جوان‌تر، همواره می‌کوشند تا از تجربه صنفی‌شان برای آموختن و رشد حرفه‌ای و شغلی‌شان استفاده کنند.
این یک مزیت عمده برای تنوع فضای کار است؛ زیرا می‌تواند به کارمندان کمک کند ایده‌های نوین را بیاموزند، چشم‌اندازهای نو را اختیار کنند و هم از حیث عقلانی و هم از لحاظ تجربه شخصی، به آدم‌های متفاوتی بپیوندند. این امر کارمندان را تشویق می‌کند در کارشان بسیار بهتر هماهنگ شوند و درک درست‌تری نسبت به معادلات کاری در سطح جهانی داشته باشند.  
4. این روال کارمندان را وامی‌دارد که به نحو مستقل‌تری به مسائل فکر کنند. اگر آدم‌های مشابه و یکسانی را در شرکت جمع کنید، بسیار دشوارتر خواهد بود که در مواقع بحران، مشکلات را با بیشترین سرعت و کمترین هزینه، رفع و رجوع کنید. 

یکی از بررسی‌های اخیر در این زمینه، توسط کاترین فیلیپس، پروفسوری که در شرکت Kellogg فعالیت می‌کند، صورت گرفته است. کار تحقیقی او نشان می‌دهد که با اضافه کردن حتی یک کارمند که واجد خصایص فرهنگی یا پس‌زمینه متفاوتی است، دیگر اعضای شرکت از منطقه امن ‌شان در شرکت بیرون می‌آیند و به نحو متفاوتی درباره یک موقعیت تازه‌شکل‌گرفته و جدید فکر می‌کنند.